Προς τον Θεόδουλον, Λόγος περί νήψεως και αρετής (χωρισμένος σε 203 κεφάλαια, τα λεγόμενα αντιρρητικά και ευκτικά). Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, Τόμος Α΄.
Κ Ε Φ Α Λ Α Ι Α 8 0 - 8 6
"80. Ο Χριστός πέθανε για τις αμαρτίες μας,
σύμφωνα με τις Γραφές (Α΄Κορ. 15, 3), και σε όσους Τον υπηρετούν καλώς, χαρίζει
την ελευθερία. Γιατί λέει: «Εύγε δούλε χρήσιμε και πιστέ. στάθηκες πιστός στα
λίγα, θα σου εμπιστευθώ πολλά. Έλα μέσα στη χαρά του Κυρίου σου» (Ματθ. 25,
21). Αλλά δεν είναι ακόμη δούλος πιστός εκείνος που στηρίζεται στην απλή και
ψιλή γνώση, αλλά εκείνος που δείχνει την πίστη του με την υπακοή στον
εντολοδότη Χριστό.
81. Εκείνος που τιμά τον Κύριο, εκτελεί όσα διατάζει Εκείνος.
Όταν κάνει σφάλμα ή παρακοή, υπομένει σαν δίκαιες τις συμφορές. Αν
είσαι φιλομαθής, να γίνεις και φιλόπονος. Γιατί η ψιλή γνώση
«φουσκώνει» τον άνθρωπο (Α΄Κορ. 8, 2).
82. Οι πειρασμοί που μας έρχονται αναπάντεχα, μας διδάσκουν
κατ’ οικονομία Θεού να γινόμαστε φιλόπονοι.
83. Το άστρο έχει το ιδίωμα να λάμπει. Και ο θεοσεβής και
φοβούμενος το Θεό έχει ως ιδίωμα τη λιτότητα και την ταπείνωση, επειδή κανένα
άλλο δεν είναι το γνώρισμα των μαθητών του Χριστού παρά το ταπεινό φρόνημα και
το λιτό παρουσιαστικό. Και αυτό με όλους τους τρόπους το φωνάζουν τα τέσσερα
Ευαγγέλια. Εκείνος που δε ζει έτσι ταπεινά, ξεπέφτει από το μέρος Εκείνου που
ταπείνωσε τον εαυτό Του μέχρι σταυρού και θανάτου, ο Οποίος είναι και των θείων
Ευαγγελίων ο πρακτικός Νομοθέτης.