Ὁσίου Θεοφάνους τοῦ Ἐγκλείστου
Το άγιο Βάπτισμα μας δίνει κάτι, που τίποτ’ άλλο πάνω στη γη δεν μπορεί
να μας δώσει: Ενώνει και συνδέει τη φύση μας με τη θεία χάρη.
Έτσι,
ο άνθρωπος βγαίνει από την κολυμβήθρα όπως ένα αντικείμενο από το
εργαστήριο. Πάρε, για παράδειγμα, μια χάλκινη καμπάνα, στην οποία έχει
προστεθεί και ασήμι. Μια όμοια χάλκινη καμπάνα χωρίς ασήμι δεν διαφέρει
εξωτερικά από την προηγούμενη, αλλά η σύνθεσή της είναι διαφορετική, ο
ήχος της διαφορετικός, η ποιότητά της διαφορετική, η αξία της
διαφορετική.
Όμοια διαφέρουν και δύο άνθρωποι, από τους οποίους ο ένας είναι
βαπτισμένος και ο άλλος αβάπτιστος. Στην περίπτωση αυτή η διαφορά τους
είναι ότι ο πρώτος έχει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, ενώ ο δεύτερος δεν
την έχει.
Η χάρη του Αγίου Πνεύματος συμπράττει με το βάπτισμα, αφού ο άνθρωπος
βαπτίζεται τόσο με το νερό όσο και με το Άγιο Πνεύμα. Βαπτισμένος και
αβάπτιστος είναι φαινομενικά ίδιοι.
Στην πραγματικότητα, όμως, ως προς τη σύνθεσή τους είναι εντελώς διαφορετικοί....
Έτσι,
ο άνθρωπος βγαίνει από την κολυμβήθρα όπως ένα αντικείμενο από το
εργαστήριο. Πάρε, για παράδειγμα, μια χάλκινη καμπάνα, στην οποία έχει
προστεθεί και ασήμι. Μια όμοια χάλκινη καμπάνα χωρίς ασήμι δεν διαφέρει
εξωτερικά από την προηγούμενη, αλλά η σύνθεσή της είναι διαφορετική, ο
ήχος της διαφορετικός, η ποιότητά της διαφορετική, η αξία της
διαφορετική.
Όμοια διαφέρουν και δύο άνθρωποι, από τους οποίους ο ένας είναι
βαπτισμένος και ο άλλος αβάπτιστος. Στην περίπτωση αυτή η διαφορά τους
είναι ότι ο πρώτος έχει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, ενώ ο δεύτερος δεν
την έχει.
Η χάρη του Αγίου Πνεύματος συμπράττει με το βάπτισμα, αφού ο άνθρωπος
βαπτίζεται τόσο με το νερό όσο και με το Άγιο Πνεύμα. Βαπτισμένος και
αβάπτιστος είναι φαινομενικά ίδιοι.
Στην πραγματικότητα, όμως, ως προς τη σύνθεσή τους είναι εντελώς διαφορετικοί....