Νά
συνεχίσουμε μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ τήν
Πατερική Θεολογία πού
μελετᾶμε. Τό πρῶτο κεφάλαιο ἐπιγράφεται
«Περί τῶν ἐνεργειῶν τοῦ
Θεοῦ» καί λέει ὁ π. Ἰωάννης
ὁ Ρωμανίδης, «Κατά τήν
Πατερική παράδοση», τήν
Ὀρθόδοξη παράδοση, «ἡ
ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, ὅπως καί ἡ οὐσία
τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἁπλή. Ἡ οὐσία τοῦ
Θεοῦ εἶναι ἁπλή καί δέν μετέχεται ἀπό
τά κτίσματα». Δηλαδή, ἐμεῖς
οἱ ἄνθρωποι καί ὅλα τά ἄλλα κτίσματα
δέν μετέχουμε στήν οὐσία τοῦ Θεοῦ,
ἀλλά μετέχουμε στίς ἐνέργειες τοῦ
Θεοῦ, οἱ ὁποῖες εἶναι πολλές στίς
φανερώσεις τους. Οὐσιαστικά ἡ ἐνέργεια
τοῦ Θεοῦ εἶναι ἁπλή καί μία, ἀλλά ἔχει
πολλές φανερώσεις καί ποικίλα ἀποτελέσματα.
«Ἡ
ἐνέργεια ὅμως τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ἡ
φυσική ἐνέργεια τῆς οὐσίας τοῦ Θεοῦ,
μετέχεται μέ τήν κτίση. Δέν μετέχεται
ὅμως, κατά τόν ἴδιο τρόπο, ἀπό ὅλα τά
κτίσματα. Ὑπάρχει διαφορετική μεθέξις
τῆς ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ ἀπό τά κτίσματα,
ἀλλά ὑπάρχουν καί διαφορετικῶν εἰδῶν
ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, ὅπως εἴπαμε, οἱ
ὁποῖες μετέχονται. Δηλαδή, οἱ ἐνέργειες
τοῦ Θεοῦ διακρίνονται ἡ μία ἀπό τήν
ἄλλη. Γι’ αὐτόν τόν λόγο, οἱ Πατέρες
ἀναφέρουν ὅτι ἡ μία ἁπλή φυσική
ἐνέργεια τῆς οὐσίας τοῦ Θεοῦ μερίζεται
-διαμερίζεται δηλαδή-
σέ διαφορετικά εἴδη ἐνεργειῶν καί σέ
πολλούς ἀποδέκτες. Πῶς ὅμως; Ἀμερίστως!
Μερίζεται ἀμερίστως», χωρίς
νά διαιρεῖται. Λέγαμε
κι ἄλλη φορά ὅτι γιά τόν Θεό δέν ἔχουμε
λέξεις. Δέν μποροῦμε νά περιγράψουμε
τόν Θεό, πολύ περισσότερο τήν οὐσία τοῦ
Θεοῦ. Ἀλλά καί τίς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ
δέν μποροῦμε νά τίς περιγράψουμε. Γι’
αὐτό λέμε κάτι καί μετά τό ἀναιροῦμε,
γιά νά δείξουμε ὅτι δέν μποροῦμε νά
ποῦμε… ‘Μερίζεται ἀμερίστως’.