ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
Στην
προς Εφεσίους επιστολή του ο Απ. Παύλος συμβουλεύει να προσευχόμαστε
πάντοτε εν πνεύματι σε κάθε προσευχή και δέηση. Ο ίδιος στην προς
Κορινθίους επιστολή λέει: "Εάν προσεύχομαι με τη γλώσσα, το πνεύμα μου
προσεύχεται αλλά ο νους μου είναι άκαρπος".
Η
λέξη <πνεύμα> στην Αγία Γραφή εξηγείται από τους πατέρες με
διάφορους τρόπους. Άλλοτε εννοούν την πνοή, άλλοτε την ψυχή, άλλοτε τις
δωρεές του Αγίου Πνεύματος, τις αρετές ή τις κακίες (π.χ. πνεύμα αγάπης ή
πνεύμα σοφίας ή πνεύμα αργολογίας).
Άλλοτε
με τη λέξη <πνεύμα> οι πατέρες εννοούν τον νου, όπως ο ίδιος
Απόστολος γράφει: "Να ανανεώνεστε με το πνεύμα του νου σας". Η
διδασκαλία του προς τους Εφεσίους να προσεύχονται εν πνεύματι
προϋποθέτει τον νου, που οφείλει ο προσευχόμενος άνθρωπος να τον
κατευθύνει προς τον Θεό.
Όταν
απευθύνεται στους Κορινθίους με τη λέξη "πνεύμα" είναι σαν να τους
λέει: "Τι ωφέλεια έχετε αν προσεύχεσθε μόνο με τη φωνή, ενώ ο νους σας
δεν παρακολουθεί την προσευχή αλλά περιπλανιέται εδώ κι εκεί; Ποιο το
όφελος η γλώσσα να λέει πολλά αλλά ο νους να μην τα προσέχει; Ποιο το
όφελος να ψάλεις με όλη τη δύναμη του λάρυγγα αλλά ο νους σου να μην
στοχάζεται τον Θεό και να ξεγλιστράει εδώ κι εκεί με τις σκέψεις του;Τέτοια προσευχή δεν σου φέρνει καμία ωφέλεια, δεν εισακούεται από τον Θεό και μένει άκαρπος".
http://hristospanagia3.blogspot.gr/