πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου.
Η
παράδοση που αφορά στις αχειροποίητες εικόνες της Παναγίας ξεκινά να
αναπτύσσεται μετά την Οικουμενική Σύνοδο της Εφέσου. Στα πλαίσια της
καταπολέμησης του Νεστοριανισμού αναγνωρίζεται πλέον η Παναγία ως
Θεοτόκος ενώ απορρίπτεται ο όρος Χριστοτόκος που της απέδιδε ο
αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νεστόριος (428‐431).Η εικόνα της
Θεοτόκου έχει κατά κύριο λόγο δογματική σημασία διότι υποδεικνύει και
βεβαιώνει την Ενανθρώπηση του Λόγου. Αποτελεί σιωπηλό κήρυγμα που
μορφώνει τους πιστούς για την πραγματικότητα της Θείας Ενσάρκωσης.
Μετά
την παράδοση που θέλει τον Λουκά ως τον πρώτο αγιογράφο της
χριστιανοσύνης, υπάρχουν και σχετικές παραδόσεις που αναφέρονται στις
αχειροποίητες εικόνες της Παναγίας
Η Παναγία της Λύδδας
Η
παλαιότερη αχειροποίητος εικόνα της Παναγίας που θεωρείται δηλαδή ότι
δεν ημιουργήθηκε από ανθρώπινο χέρι, προέρχεται από την πόλη Λύδδα425
της Παλαιστίνης (5ος αι.).