Ἀκοῦστε τήν ὁμιλία ἐδῶ:«Ἡ
θέωση καί τά τρία στάδια τῆς πνευματικῆς
ζωῆς»
Συνεχίζουμε
μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ τήν Πατερική Θεολογία
τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη. Τό κεφάλαιο
πού θά ἀσχοληθοῦμε σήμερα ἔχει τίτλο
«Περί τῆς
ἐμπειρίας τῆς θεώσεως καί περί τῶν
τριῶν σταδίων τῆς πνευματικῆς ζωῆς».
Λέγαμε χθές ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς
Χριστός εἶναι πηγή τοῦ ἁγιασμοῦ, ὅταν
Τόν κοινωνοῦμε. Ἀνάλογα μέ τήν κατάσταση
πού εἶναι ὁ καθένας καθαρίζεται ἔτι
καί ἔτι, φωτίζεται καί θεώνεται. «Καί
θεοῖ με καί τρέφει» λέμε ἐκεῖ στήν
σχετική εὐχή. Λέγαμε ἀκόμα ὅτι ἑνώθηκε
στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ μας ἡ θεία καί
ἡ ἀνθρώπινη φύση ἀτρέπτως, ἀναλλοιώτως,
ἀσυγχύτως, ἀχωρίστως. Αὐτή ἡ πρώτη
λέξη ἀτρέπτως σημαίνει χωρίς τροπή,
δηλαδή χωρίς ἀλλοίωση. Δέν ἔγινε ἡ
ἀνθρώπινη φύση δηλαδή θεία, οὔτε ἡ
θεία ἀνθρώπινη. Παρέμειναν ὅπως εἶναι,
ἡ ἀνθρώπινη φύση ἀνθρώπινη καί ἡ θεία
θεία, ἀλλά ἑνώθηκαν ὅμως ἀσυγχύτως,
ἀχωρίστως, ἀδιαιρέτως καί ἀτρέπτως,
ὅπως εἴπαμε. Ὅταν λοιπόν ἐμεῖς
μεταλαμβάνουμε τοῦ Σώματος καί τοῦ
Αἵματος τοῦ Χριστοῦ μας παίρνουμε τήν
ἀνθρώπινη φύση τοῦ Χριστοῦ μας, ἡ
ὁποία ὅμως εἶναι θεωμένη, εἶναι
ἐμπλουτισμένη μέ τήν Θεία χάρη, μέ τό
ἄκτιστο. Ἡ Θεία Χάρις εἶναι τό ἄκτιστο,
εἶναι ἡ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, τοῦ
τριαδικοῦ Θεοῦ, ὁπότε μετέχουμε στό
ἄκτιστο. Κι αὐτό τό ἄκτιστο, αὐτή ἡ
Θεία Χάρις εἶναι πού μᾶς καθαρίζει,
μᾶς φωτίζει καί μᾶς θεώνει. Ἔτσι κι
ἐμεῖς γινόμαστε, ὅπως ἔλεγε ὁ μακαριστός
π. Πορφύριος, κατά χάριν -καί ὄχι κατά
φύσιν βέβαια- ἄκτιστοι. Ἐνῶ εἴμαστε
κτιστοί, δημιουργήματα, ἐπειδή παίρνουμε
τήν Θεία Χάρη, παίρνουμε τόν Χριστό μας,
πού εἶναι τέλειος Θεός καί τέλειος
ἄνθρωπος, γινόμαστε κι ἐμεῖς κατά
χάριν ἄκτιστοι.