Ο πατήρ Γερμανός διατυπώνει την έκπληξή του πάνω στη
θέση του Αββά, ότι δηλαδή η πτώση του διαβόλου είχε την αρχή της, τότε πού ο
Εωσφόρος θέλησε να πάρει τη θέση του Θεού.
ΠΑΤΗΡ ΓΕΡΜΑΝΟΣ: Ως τώρα νομίζαμε ότι η αιτία καί η
αρχή της πτώσεως του διαβόλου, η οποία τον έκανε να ξεπέσει από την τάξη των
Αγγέλων, ήταν ο φθόνος καί η ζηλότυπη δολιότητά του. Αυτά ήταν πού τον οδήγησαν
να αποπλανήσει τον Αδάμ καί την Εύα.
Για τό πώς άρχισε η πτώση του διαβόλου.
ΑΒΒΑΣ ΣΕΡΗΝΟΣ: Όχι, η πηγή της πανουργίας καί της
πτώσεως του διαβόλου δεν βρίσκεται εδώ. Όπως τό βλέπουμε καθαρά μέσα στο βιβλίο
της Γένεσης, ήδη πριν ο διάβολος εξαπατήσει τούς Πρωτόπλαστους, η Αγία Γραφή τον
στιγματίζει καί τον ονομάζει «οφι»: «Αλλά τό φίδι ήταν τό πιο φρόνιμο» λέει, ή
όπως λέει τό Εβραϊκό κείμενο, «απ’ όλα τα ζώα τού αγρού πού είχε δημιουργήσει ο
Κύριος ο Θεός, το φίδι ήταν τό πιο πανούργο» (Γεν. 3,1).
Βλέπετε λοιπόν ότι πριν ακόμη εξαπατήσει τον πρώτο
άνθρωπο, αυτός είχε ήδη απομακρυνθεί απ’ την Αγγελική αγιότητα.