Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου
Η θεολογία
της εορτής της Μεταμορφώσεως του Χριστού πάντοτε με συγκινούσε, μαζί με
την θεολογία της εορτής της Αναστάσεως και της Πεντηκοστής. Διαβάζοντας
κανείς και αυτά ακόμη τα τροπάρια της εορτής της Μεταμορφώσεως,
αισθάνεται ότι εκείνοι που τα συνέγραψαν είχαν εμπειρία του ακτίστου
φωτός της θεότητος, το οποίο εκπορεύεται από το Σώμα του Χριστού.
Οι άγιοι
Πατέρες της Εκκλησίας, ιδιαιτέρως όμως ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο
αγιορείτης αυτός άγιος, όχι μόνο είδε το άκτιστο φως της θεότητος, αλλά
και ανέπτυξε θεολογικά αυτό το μεγάλο γεγονός και στην συνέχεια εντόπισε
την διαφορά μεταξύ της στοχαστικής θεολογίας και της ησυχαστικής
θεολογίας. Η στοχαστική θεολογία συνδέεται με την μεταφυσική, ενώ η
ησυχαστική θεολογία συνδέεται με την κάθαρση της καρδιάς και τον φωτισμό
του νου. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η διαφορά μεταξύ δυτικής και ορθοδόξου
θεολογίας και, βεβαίως, η διαφορά μεταξύ των στοχαστών – μεταφυσικών και
των ορθοδόξων ησυχαστών Πατέρων.
http://hristospanagia3.blogspot.gr/2015/08/blog-post_765.html#more