ΑΠΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΤΟΥ 1851
ΤΗΣ Ι.Μ. ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ
****
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΗΣΥΧΑΣΤΟΥ
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΗΣΥΧΑΣΤΟΥ
ΝΗΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ, 2001, σελ. 98--103*
Λόγος έβδομος
Περί του πότε επισκέπτεται η Θεία Χάρις
εκείνον που προσεύχεται νοερά στον Θεό απ΄ την καρδιά του και ποια είναι τα
πνευματικά σημάδια αυτής της επισκέψεως.
Ευλόγησον πάτερ
Όταν λοιπόν
αγαπητέ προσεύχεσαι νοερά από το βάθος του εαυτού σου για πολύ, να ξέρεις
ότι κάποια θεία επίσκεψη σε επισκέπτεται
αοράτως για αγιασμό της ψυχής σου και για παρηγοριά της καρδιάς σου και για
θεία στήριξη όλων των ψυχικών και σωματικών σου αισθήσεων.
Έτσι άλλοτε σε επισκέπτεται η Χάρις της Αγίας Τριάδος και τούτο το καταλαβαίνεις διότι,
όταν στο όνομα της Αγίας Τριάδος λέμε «Εις
το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» τότε εξίσου:
·
χαίρεται η ψυχή,
·
γλυκαίνεται η διάνοια,
·
αναβλύζει από την
καρδιά η κατάνυξη σαν από πηγή
·
και τα μάτια σου
χύνουν θερμότατα δάκρυα.
Τότε έχουμε επίσκεψη
της Αγίας Τριάδος.
Άλλοτε πάλι σε επισκέπτεται ιλαρά η Χάρη του Θεού και
Πατρός. Αυτό το καταλαβαίνεις διότι στο όνομα του Θεού και Πατρός αισθάνεσαι κατάνυξη
περισσότερη και γλυκαίνεται το πνεύμα σου περισσότερο απ΄ότι στο όνομα του Υιού
και του Αγίου Πνεύματος.
Άλλοτε πάλι και μάλιστα τις περισσότερες φορές σε
επισκέπτεται ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Τούτο το καταλαβαίνεις, γιατί στο
γλυκύτατο όνομά Του και σε όλα τα θεία μυστήρια αισθάνεσαι περισσότερη κατάνυξη
και ηδύτητα παρά στο όνομα του Πατρός και του Αγίου Πνεύματος.
Έτσι τότε λέγεται
επίσκεψις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Ἀλλοτε πάλι, όταν προσεύχεσαι
νοερά από τα βάθη της καρδιάς σου σε επισκέπτεται το Άγιο Πνεύμα και πετά
ολόγυρά σου σαν καθαρή περιστερά. Τούτο δε το αντιλαμβάνεσαι, διότι στο όνομα
του Αγίου Πνεύματος αισθάνεσαι περισσότερη κατάνυξη και γλυκύτητα παρά στο
όνομα του Πατρός και του Υιού.
Έτσι έχουμε τότε επίσκεψη του
Αγίου Πνεύματος.
[….] Όχι ότι η Αγία Τριάδα δεν
είναι ομοούσιος -άπαγε της βλασφημίας- αλλά δεν έχεις κατάνυξη μήτε γλυκαίνεσαι
εξίσου κάποιες φορές. Διότι όταν προσεύχεσαι στην Αγία Τριάδα δεν ενατενίζεις
εσύ με τους πνευματικούς σου οφθαλμούς εξίσου με την ίδια θερμότητα καρδιάς στη
μία ουσία, στη μία φύση, στη μία δύναμη της Αγίας Τριάδος μήτε επικαλείσαι από
το βάθος της καρδιάς σου με την ίδια ευλάβεια τα τρία ονόματα της Αγίας Τριάδας, γι΄αυτό δεν κατανύσεσαι το ίδιο.
Πρέπει λοιπόν όταν προσφέρεις στην Αγία Τριάδα τη
δέηση και την προσκύνησή σου να την προσφέρεις με ίση άκρα τιμή και στα τρία
ονόματα, με ίση άκρα ευλάβεια και με ίση άκρα θερμότητα καρδιάς, διότι έτσι
γλυκαίνεσαι εξίσου. […]
Όταν εσύ ενατενίζεις νοερά με
άκρα ευλάβεια στον Πατέρα τότε φωτίζεσαι από τον Πατέρα, γι΄αυτό κατανύσεσαι στο
όνομα του Πατρός. Όταν ενατενίζεις με την ίδια ευλάβεια και στον Υιό τότε
φωτίζεσαι από τον Υιό γι΄αυτό τότε κατανύσεσαι στο όνομα του Υιού. Το ίδιο
ισχύει και με το Άγιο Πνεύμα. Επομένως αν θέλεις να κατανύσεσαι εξίσου και στα
τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος πρέπει να ευλαβείσαι εξίσου την Αγία Τριάδα, να
ευλαβείσαι εξίσου να σέβεσαι εξίσου.
Άλλοτε πάλι, όταν προσεύχεσαι
νοερά από την καρδιά σου για πολύ σε επισκέπτεται ιλαρά η Αγία Θεοτόκος. Αυτό
δε το καταλαβαίνεις διότι σαν ποτάμι σε πλημμυρίζει η κατάνυξη από τα θεία
ονόματα της Παναγίας μας, από τα θεία και άγια της λόγια, από τα θεία της θαύματα.
Τότε έχουμε επίσκεψη της Παναγίας.
Άλλοτε
πάλι όταν προσεύχεσαι
νοερά από το βάθος του εαυτού σου στον Άγιο, του οποίου τον βίο
διαβάζεις και
στοχάζεσαι τη χάρη του, χύνεις θερμότατα δάκρυα, διότι σε επισκέπτεται η
χάρη του
ως συναγωνιστή με εκείνον και ως φίλο του Κυρίου. Τότε, όταν προσεύχεσαι
νοερά
από το κέντρο του βάθους του εαυτού σου σε επισκέπτονται αοράτως και
ιλαρώς
όλοι οι άγιοι εκείνοι των οποίων επικαλείσαι τα ονόματα με θερμότητα
καρδιάς, γι΄αυτό αγάλλεται η ψυχή σου και αλλοιώνεται η καρδιά σου στη
χάρη τους.
Άλλοτε πάλι όταν προσεύχεσαι με
τον ίδιο τρόπο σου γίνεται άνωθεν από τη
θεία Χάρη κάποια μυστική επίσκεψη, Η οποία δεν μπορείς να καταλάβεις από ποιον Άγιο ήταν. Και ότι έγινε κάποια θεία
επίσκεψη στην ψυχή σου εκείνη την ημέρα το καταλαβαίνει μόνο η ψυχή σου από
κάποια πνευματικά και νοερά σημεία που έγιναν και γίνονται, τα οποία η
γλώσσα δεν έχει τη δύναμη να τα ρητορεύσει.
Τότε έχουμε επίσκεψη κάποιου Αγίου.
Όμως,
αν ήταν η επίσκεψη του Θεού η
των Αγίων ή της Παναγίας δεν μπορείς αμέσως να το καταλάβεις. Αν όμως
στοχαστείς
τη θεία αυτή επίσκεψη με συντετριμμένη καρδιά, με πεντακάθαρο κι αθόλωτο
(διαυγή) νου, με διάνοια σε εγρήγορση κι αν δεηθείς μυστικά, θερμά και
ταπεινά εκείνος που σου έκανε τη θεία επίσκεψη θα σου φανερωθεί και θα
σου αποκαλυφθεί
με κάποια φανερά σημάδια!
Η δε αποκάλυψη της μυστικής
επίσκεψης γίνεται με τον εξής τρόπο: Παρακαλώντας εσύ τον αγνοούμενο και
αγνώριστο ευεργέτη σου αρχίζεις πρώτα από τον Θεό να τον παρακαλείς και να τον
δοξολογείς. Και εάν μεν η επίσκεψη είναι του ίδιου του Θεού, μέσα στη διάνοιά
σου φαίνεται το όνομα του Θεού γλυκύ σαν καμιά σταλαγματιά
μέλι, η οποία στάζει αρρήτως στην καρδιά με την ίδια γλυκύτητα. Η δε καρδιά
στάζει μυστικά στην ψυχή κάποια δάκρυα ουράνια, δάκρυα πνευματικά, δάκρυα ζαχαρωτά.
Ομοίως σταλάζουν και οι οφθαλμοί στο πρόσωπο δάκρυα όμοια με αυτά τα μ ε λ ι ρ
ρ υ τ ο κ α ρ δ ι ο σ τ ά λ α χ τ α και με τα ζ α χ α ρ ο ψ υ χ ο σ τ ά λ α χ τ α και με τα γ λ
υ κ ο δ ι α ν ο ι ο σ τ ά λ α χ τ α δάκρυα.
Ως εκ τούτου εκείνη την ώρα
ακτινοβολεί το πρόσωπο από τη νοητή ακτίνα της πνευματικής χαράς. «Καρδίας γαρ
ευφραινομένης θάλλει πρόσωπον». (Όταν ευφραίνεται η καρδιά ανθίζει το πρόσωπο).
Από αυτά τα σημεία λοιπόν
γνωρίζεις ότι η επίσκεψη ήταν της Χάριτος του Θεού. Διαφορετικά αν δεν γίνεται κάτι
τέτοιο στο όνομα του Θεού τότε η επίσκεψις ήταν άλλου Αγίου.
Έτσι παρακαλείς πάλι μυστικά στη
διάνοιά σου και θερμά στην καρδιά σου όλους τους αγίους αρχίζοντας από την
Παναγία και περνώντας σε όλα τα τάγματα των Αγίων. Παρακαλώντας δε και
μελετώντας τα τάγματα των αγίων, αν φθάσει η διάνοιά σου στο τάγμα εκείνου του
αγίου που σου έκανε τη μυστική επίσκεψη, αμέσως σου έρχεται μία πνευματική
παρηγορία και κάποια φανερά σημάδια, από τα οποία πληροφορείσαι ότι κάπου εκεί
κοντά είναι ο φίλος σου άγιος που σε επισκέφτηκε.
Τότε δέεσαι πάλι στον άγιο που
τον γνωρίζεις από τον βίο και τα θαύματά του και λέγοντας μόνο το όνομά του
γίνεται φανερός από τη ζωηρότερη ενέργεια και από τα σημαντικότερα σημεία της αυτομάτου
κατανύξεως και της πνευματικής θερμότητας.
Διότι εκείνη την ημέρα και μόνο
να ακούσεις το όνομα του αγίου που σε επισκέφτηκε ή να σκεφτείς τα θαύματά του
ή μόνο με την ενθύμησή του κατανύσεσαι πότε στην καρδιά σου, πότε στα μάτια σου
και πότε σου έρχεται ζήλος πνευματικός να μιμηθείς τον άγιο στις πράξεις και τις αρετές.
Αφού όμως περάσει εκείνη η ημέρα
φεύγει από σένα εκείνη η χάρη ...".
------------------------------ ------------------------------ ------
------------------------------
*Σταχυολόγημα, ελαφρά διασκευασμένο και προσαρμοσμένο στη νεοελληνική
------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ --------------
------------------------------