Οσίου Ησύχιου του Πρεσβύτερου
Προς τον Θεόδουλο, λόγος περί νήψεως και αρετής χωρισμένος σε 203 κεφάλαια (τα λεγόμενα Αντιρρητικά και Ευκτικά)
Ένα θεόπνευστο κείμενο, που αποπνέει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος
------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ --------
46. Η διαδικασία εργασίας των λογισμών είναι η ακόλουθη:
Πρώτο στάδιο έχουμε την προσβολή.
Δεύτερο στάδιο έχουμε τον συνδυασμό.
Τρίτο στάδιο έχουμε τη συγκατάθεση, πως δηλαδή θα γίνει πράξη αυτό,
για το οποίο συσκέπτονται οι δύο ομάδες των λογισμών.
για το οποίο συσκέπτονται οι δύο ομάδες των λογισμών.
Τέταρτο στάδιο έχουμε την αισθητή πράξη, δηλαδή την αμαρτία.
Αν λοιπόν προσέχη ο νους, εφόσον είναι νηφάλιος, και
φυγαδεύη αμέσως, μόλις αυτή εμφανισθή, την προσβολή του κακού λογισμού
με την αντίρρηση και την επίκληση του Κυρίου Ιησού, τα επόμενα στάδια
μένουν ανενέργητα.
Επειδή ο πονηρός είναι νους ασώματος,
δεν μπορεί να πλανήση αλλιώς τις ψυχές παρά με φαντασίες και λογισμούς.
Για το στάδιο της προσβολής λέει ο προφήτης Δαβίδ «εις τας πρωίας
απέκτεινον πάντας τους αμαρτωλούς της γης» κ.λπ. (κάθε πρωί εκτελούσα
τους αμαρτωλούς της γης – Ψαλμ. ρ’ 8). Ο μεγάλος Μωυσής λέει για το
στάδιο της συγκαταθέσεως˙ «και ου συγκαθήση αυτοίς» (δεν θα καθήσης μαζί
τους – Έξοδ. κγ’ 32).